Proč neuznáváme praxi ve výuce učitelů ze středních a základních škol?

Ač se to na první pohled nemusí zdát patrné, práce lektora a učitele je dost odlišná. Zatímco nevyhnutelnou součástí práce učitele obnáší výchovu, poslání lektora je přímo zacíleno na vzdělávací proces samotný. Učitel na střední škole nemá mnohdy velkou šanci jazykovou výuku úspěšně uskutečňovat. Současný školní systém tak, jak je nastaven, bohužel nedovolí vyučujícímu věnovat studentům tolik pozornosti, kolik by bylo potřeba („já bych ti to vysvětlila, ale podívej se je vás tady patnáct …“). Často se setkávám se studenty ve veřejnostních kurzech, kteří mě jako metodika seznámí s faktem, že se angličtinu „učí“ už několik let, ale jejich snažení nepřináší téměř žádný výsledek.

Plně si vážím snahy učitelů na středních a základních školách. Jejich povolání je náročné na psychiku a do toho, co dělají, vkládají veškeré své úsilí a také nemalý kousek sebe. Díky velkému počtu studentů ve třídách a dalším nevýhodám frontálního vyučování snažení vyučujícího nemívá takovou odezvu, jakou by si zasluhovalo. U učitelů pak velice často dochází k deprivaci a tzv. syndromu vyhoření. Pokud jsem se právě teď někoho z Vás jako učitele dotknul a myslíte si, že k tomu u Vaší osoby nedochází, rád Vás uvidím na pracovním pohovoru v naší jazykové škole. Osobně znám řadu světlých výjimek a s několika z nich spolupracuji.

Na druhé straně osoba lektora stojí jakoby nad věcí, má možnost plně se věnovat jazykovým potřebám a soustředit se na individuální potřeby svých studentů ve skupinkách (avšak do počtu 4 studentů – jinak se stává sám učitelem, tedy - vychovává, sjednává pořádek, uklidňuje, usměrňuje). Aby mohl lektor odvádět dobře svoji práci a dosáhnout cíle -  jazykového rozvoje studenta, potřebuje k tomu patřičné prostředí, kterým je právě malá skupina studentů. V jazykovém kurzu, který se snažíme vést drilovou metodou, tedy rychlou konfrontací promluv lektora a studentů, máte možnost naučit se svižně reagovat, nebudete se však muset bát, že Vás bude někdo zkoušet. Konverzační přístup našich lektorů vede k dialogu mezi studentem a lektorem. Lektor se stává studentovi partnerem, který se snaží jeho schopnosti rozvíjet, nikoli potlačovat.

img
On-line poptávka

Přihlašte se k odběru novinek z našeho blogu

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s našim používáním souborů cookies. Souhlasím