Proč má klient před započetím výuky vyžadovat schůzku s metodikem ?
Kdo je to metodik jazykové školy ?
Metodik je podle definice mnoha současných slovníků někdo, kdo uplatňuje metodu. Tedy soustavu pravidel, která za spolupráce lektora a studenta fungují a jimiž je možnost dosáhnout požadovaných výsledků.
Metodik/čka je tedy někdo, kdo se stará o náplň vaší výuky a provádí kontrolu lektora, popřípadě lektorů ve výuce. V současné době, kdy se i vzdělání stává zboží, které je volně prodejné a může ho poskytovat kdokoliv bez patřičného vzdělání, je důležité klást si otázku po kvalitě výukových plánů, ale také po tom odpovědnosti jednotlivých osob ve vzdělávacím procesu. Mnoho jazykových škol, které ve svém portfoliu uvádějí participaci jazykového metodika prodávají pouze předpřipravené jazykové kurzy, které považujeme za ztrátu času vzhledem k jejich nesoustavnosti. Jsou to často obchodníci se vzděláním, kteří Vás okrádají o Váš čas, aniž nejmenší chuť se zajímat o cíle Vaší výuky.
Jak mi může schůzka s metodikem pomoci uskutečnit mé jazykové cíle ?
Z pohledu studenta, popřípadě jako HR managera zajišťujicího výuku pro své zaměstnance, najdeme mezi vzděláváním soukromým, které je poskytováno ve firmách, popřípadě formou jazykových kurzů pro veřejnost, a vzděláváním státním, které probíhá na školách podle výukových plánů daný RVP (Rámcovým vzdělávacím programem) několik velkých odlišností.
První věcí, kterou u státního vzdělávání ani nevnímáme, protože jsme si na ni navykli už na během školní docházky je přítomnost uceleného konceptu, kam výuka směřuje a také přítomnost závazných kompetencí, kteří si studenti musí osvojit, aby mohli o sobě tvrdit, že dosáhli jisté úrovně. Pro státní školství tyto plány vytváří jak MŠMT, tak jednotliví učitelé v lokálních školách. Možná Vás právě zde napadne, že realizace rámcového vzdělávacího programu se právě zde dosti liší, k tomu se ovšem dostaneme dále. V jazykové škole je to právě metodik, který vytváří studijní plán na smluvně uzavřené období a také dohlíží, aby byl v kurzech plně realizován.
Obecně tedy lze tvrdit, že bychom měli chtít před započetím výuky vidět metodika, který nám navrhne řešení, která budou přesně podle našich požadavků, a budou písemně ustanovena před započetím kurzu. Metodik se Vašemu kurzu i nadále věnuje a monitoruje jeho kvalitu.
Jak konkrétně probíhá dohled metodika nad kurzy v naší jazykové škole?
Metodik také následně dohlédne, jak se domluvený koncept výuky prakticky realizuje v lekcích. V naší jazykové škole nabízíme klientům, písemné odsouhlasení studijního plánu před započetím kurzu a garantujeme dvě hospitace našeho metodika přímo ve výuce v každém kurzu. Tato garance dává možnost propojit klientem odsouhlasený výukový plán s realitou výuky.
Před započetím jazykového kurzu doporučujeme, aby metodik spolu s lektorem nechali studenta jazykově projevit se. Dobré je také, aby student případnou schůzku s metodikem absolvoval.
Jaká má být osobnost metodika ?
Metodik, jako osoba plánující výuku a dohlížející nad jejím uskutečňováním by měl být odborníkem v oboru. Jazykové asociace Acert a AJŠA, které se snaží o odhled nad jazykovými školami, doporučují pro osobu metodika minimálně pětiletou praxi ve výuce a vysokoškolské vzdělání. Podle našeho podledu by měl metodik jazykové školy splňovatdaleko přísnější osobnostní a profesní kritéria. Samozřejmě jde o člověka s dlouhodobou lektorskou praxí, které se pohybuje v metodice minimálně dvou jazyků, o jejichž plánování se stará. Metodik si musí vytvářet soustavnou znalost v přístupech k výuce jazyků, aby jich mohl využít nebo je redukovat. Zde naražím právě na snahu některých jazykových škol inzerovat své služby pod hesly jako „interaktivní výuka“ nebo o vhodnosti použití přímé metody „Direct method for English“ pro všechny jazykové úrovně. Další slepou uličkou je svěření metodiky jazykové školy jediné metodě např. Nepustilova metoda nebo Callan Method. Práce metodika je v první řadě o možnosti vybrat na základě osobního kontaktu s klientem prvky metod, které povedou k ucelenému a soustavnému vzdělávání studenta. V tomto místě bych se rád vyhnul kritice těchto zcela metodicky uzavřených jazykových škol, které neberou v potaz jazykové kompetence, individuální způsoby učení a jazykové potřeby jednotlivých studentů.
Bude pro nás velkým zadostiučněním, pokud před započetím výuky kontaktujete jazykovou školu a budete vyžadovat osobní schůzku s metodikem, který Vám poradí jak naplnit Vaše jazykové potřeby.