Které kvality jazykového kurzu je nutné monitorovat ?
Jaké prostředky k tomu klientovi a metodikovi slouží?
Před započetím výuky důrazně doporučujeme schůzku s metodikem, který navrhne studijní plán a zjistí cíle klienta, aby věděl, kam by měl výuku směřovat. Každý ze studentů jsme rozdílná osobnost a vyhovuje nám jiný styl výuky. Mezi osobnostní kvality metodika by mělo nepochybně patřit i to, že dokáže daný typ studenta rozpoznat. Jsou studenti, kterým vyhovuje zejména ze začátku spíše Direct Method for English, aby se dobře rozmluvili. Jde zejména o studenty, kteří mají ostych mluvit, kterého je do jisté míry zbavuje opakování frází po lektorovi, které je krok za krokem vede. Jiní studenti, jejichž ambice a popřípadě jejich akademická zkušenost, zavedla spíše ke čtení textů, přemýšlení nad významem slov a jeho konotacemi osení spíše přístup založený na původním jazykovém materiálu a jeho následném procvičování pomocí různých cvičení, jazykových her. Zde vidíme jako klad výuky i to, že naši lektoři jsou hravými moderátory konverzačních disputací jejich studentů a vedou je k exaktnímu formulování jejich názoru.
Představili jsme dva základní póly typů studentů , abychom ilustrovali potřebnost rozdílné metodiky a také potřebu metodika pro jazykovou školu.
Každý z našich kurzů začíná Komplexním jazykovým testem ®, který je kalibrován podle Evropského referenčního rámce pro jazyky (úroveň SERR). Tento jazykový test nám pomůže vedle typu studenta určit i jeho jazykovou úroveň, což je neocenitelné znát před započetím jakékoli spolupráce.
Na základě těchto dvou ukazatelů můžeme vytvořit pro studenta výukový plán, kterého se bude lektor držet během výuky. Během kurzů se metodik snaží pohlížet na lektora zejména z pohledu, jak dokáže skloubit jazykové potřeby studenta s výukovým plánem. Jinými slovy, jak student ve spolupráci s lektorem nalňuje svoje jazykové cíle podle odsouhlaseného plánu. Po hospitaci, ze které vytváří metodik písemný výstup může následovat konozultace s klientem, popřípadě se zaměstnavatel, který poskytuje firemní kurz. Tato konzultace je přínosná pro obě strany. My jako jazyková škola máme dobrý přehled o výuce a o práci našich lektorů a klient má objektivní přehled o svém pokroku vzhledem k odsouhlasenému plánu. Tato informace slouží i pro přehled o vynaložených finančních prostředcích, které vzdělávání stojí.
Na konci každého semestru vyhotovuje lektor Hodnocení studentů, které konzultuje s metodikem s ohledem na zvýšení efektivity jazykového kurzu. Toto hodnocení je dostupné i pro klienta, popřípadě jeho zaměstnavatele.
Tento report se zakládá na průběžné práci studenta a jeho dovednostech. Je rozčleněno stejně jako naše testy a Evropský refernční rámec pro jazyky na oddíly mluvení, poslech, psaní, gramatika a porozumění psanému textu. Mezi těchto pět základních oddílů mohou být vřazeny i jazkové kompetence související se zvládnutím slovní zásoby pro daný účel například firemní situace v vizím jazyce.
Dalším důležitým ukazatelem je i tempo výuky, které musí být přizpůsobeno potřebám studenta/ studentů. Je nedílnou součástí naši hospitačních výstupů a je také zahrnuto v hodnocení studeta.
Metodik (pokud jím škola disponuje, což v Trend Language Solutions je samozřejmostí) se stará o kvalitu poskytovaných jazykových služeb od začátku kurzu, během kurzu a také po skončení, kdy studentovi navrhne možnosti dalšího vzdělávání na základě znalostí jeho jazykových kompetencí.
Metodik je v naší jazykové škole i osobou, která vydává osvědčení o absolvování kurzu, a také na požádání vydá certifikát, kde je uvedena dosažená jazyková úrověň studenta a dosažené klíčové kompetence.